PDR (Paintless Dent Repair)
metoda usuwania wgnieceń

Wszystko, co potrzebujesz wiedzieć o usuwaniu wgnieceń bez lakierowania i metodzie PDR, żeby wyciągnąć wgniecenia i naprawić dołki w karoserii samochodu.

Ale od początku – kim jesteśmy i co robimy w AUTO-TOM?

Istniejemy nieprzerwanie od 2008 roku. Jako jedni z pierwszych w Polsce wyspecjalizowaliśmy się w technice usuwania wgnieceń bez lakierowania – PDR (z angielskiego. Paintless Dent Repair). Szkolimy i certyfikujemy nowych specjalistów PDR oraz prowadzimy sprzedaż markowych narzędzi PDR. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi dotychczasowymi realizacjami oraz przesłania zdjęć uszkodzonych elementów karoserii do wyceny. Jeśli potrzebujesz więcej informacji lub jeśli chcesz umówić naprawę – zadzwoń lub napisz do nas bezpośrednio.

W AUTO-TOM wierzymy, że każde wgniecenie karoserii jest możliwe do usunięcia bez konieczności lakierowania naprawianego elementu.

9 pytań o usuwanie wgnieceń bez lakierowania


#1 Czym jest PDR i jaki jest cel naprawy?

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania to usługa naprawcza (zwana także PDR, z ang. Paintless Dent Repair), której celem jest przywrócenie oryginalnego, fabrycznego kształtu uszkodzonego elementu bez potrzeby ponownego lakierowania naprawianego elementu.

#2 Jakie elementy mogą być naprawione?

Obiektem napraw jest karoseria samochodu (lub innego pojazdu). Chcąc być bardziej szczegółowym, usuwaniu wgnieceń najczęściej poddaje się takie elementy, jak: maski, błotniki, zderzaki, drzwi, nadkola, klapy bagażników, baki motocykli. Każdy element wykonany z blachy posiadający uszkodzenie może zostać naprawiony.

#3 Jakie uszkodzenia kwalifikują się do naprawy?

Najczęściej do naszej naprawy trafiają samochody z uszkodzeniami (wgnieceniami) po gradobiciu, z wgnieceniami parkingowym, po uderzeniach kasztanów, kamieni itp.

Umówmy się na naprawę PDR

– zadzwoń lub wyślij maila.

#4 Jak się usuwa wgniecenia bez lakierowania?

Istnieją dwie podstawowe metody usuwania wgnieceń. Pierwsza z nich polega na wypychaniu wgniecenia od wewnętrznej strony poszycia nadwozia. Przy tym sposobie używa się specjalistycznych narzędzi PDR nazywanych często lancami lub heblami. Swoim kształtem przypominają stalowy pręt, który z jednej strony zakończony jest rączką ułatwiającą wykonywanie precyzyjnych ruchów, natomiast z drugiej posiada zakrzywioną końcówkę zakończoną kulą lub płasko (tzw. płetwa). Narzędzia najczęściej różnią się długością, twardością i sprężystością stali, rodzajem zakończenia oraz stopniem zakrzywienia.

W przypadku, gdy uszkodzony jest tak zwany profil zamknięty nadwozia – stosuje się metodę Glue Puller (w wolnym tłumaczeniu oznaczającą “metodę na klej”) oraz naprawę Smart Repair. Polegają ona na nałożeniu na wgniecenie specjalistycznego kleju PDR (termotopliwego) oraz zatopieniu w nim niewielkiego haczyka (o kształcie grzybka), który stanowy punkt zaczepny. Po zastygnięciu kleju, za pomocą bezwładnościowego młotka chwyta się haczyk i wyciąga wgniecenie. W razie konieczności naprawiany element cierpliwie wygładza się punktakiem z tworzywa sztucznego (technika młoteczkowania).

W obu przypadkach kluczową rolę odgrywają lampy PDR z charakterystycznymi równoległymi pasami. Rzucają one cień na karoserię pokazując niedoskonałości wymagające naprawy, niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Przykład naprawy PDR. Element przed i po naprawie.
Więcej zdjęć znajdziesz w naszej galerii.

Bak bez wgniecenia
Bak bez wgniecenia
Bak bez wgniecenia
Wgnieciony bak
Wgnieciony bak
PDR - przed i po

#5 Czy PDR to bezpieczna technika?

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania to bezpieczna technika naprawy uszkodzeń. Po naprawie wygląd i kształt karoserii jest taki sam jak w fabrycznych samochodach. Nie są widoczne ślady uszkodzeń czy reperacji.

#6 Kto wykonuje naprawy?

Osoba, która zawodowo zajmuje się usuwaniem wgnieceń nazywana jest najczęściej Technikiem PDR. Jest to osoba, która przeszła specjalistyczne szkolenia PDR. Charakteryzuje się wieloletnim doświadczeniem w tym rodzaju napraw. Posługuje się najwyższej jakości narzędziami PDR. Posiada ogromną cierpliwość, precyzję oraz sokoli wzrok wyłapujący najdrobniejsze nieprawidłowe załamanie światła na naprawianym elemencie.

#7 Jakie są zalety usuwania wgnieceń bez lakierowania?

Osoby decydujące się na usunięcie wgnieceń bez lakierowana:

  1. oszczędzają pieniądze – tradycyjna naprawa to koszt zakupu uszkodzonego elementu, jego malowania i lakierowania oraz montażu.
  2. oszczędzają czas – klienci nie tracą czasu na wyszukiwanie uszkodzonego elementu w internecie, sklepach czy na szrotach. Unikają zastanawiania się, czy element będzie pasował do samochodu. Samo usuwanie wgnieceń bez lakierowania trwa również dużo krócej od tradycyjnej naprawy.
  3. zachowują oryginalny kształt elementu – nie ma potrzeby zakupu tańszych zamienników uszkodzonych elementów. Naprawa jest prowadzona na oryginalnym, fabrycznym elemencie.
  4. zachowują oryginalny lakier na elemencie – nie ma potrzeby lakierowania uszkodzonego elementu. Nie zmienia się grubość powłoki lakierniczej, więc ewentualna kontrola miernikiem lakieru jest nam całkowicie obojętna.
  5. samochód nie traci na wartości – zadbany pojazd nie posiadający znamion napraw blacharsko lakierniczych można sprzedać za zdecydowanie wyższą cenę.

Podejrzyj, jak pracujemy. Skrót naprawy w niecałe 5 minut


Usuwanie wgnieceń bez lakierowania z Audi SQ7. 800 dołków po gradobiciu.

#8 Skąd pochodzi metoda PDR?

Pierwsze wzmianki o usuwaniu wgnieceń bezinwazyjnymi metodami pochodzą z lat 40 ubiegłego wieku z Niemiec. Tam, specjaliści Mercedesa mieli za zadanie opracować skuteczny sposób pozbycia się wgniotek powstałych w trakcie skręcania samochodów na liniach produkcyjnych. Nowa metoda naprawy wgnieceń wymagała zastosowania przede wszystkim zastosowania dedykowanych narzędzi. Każdy specjalista posiadał własny ulubiony zestaw, którym się posługiwał. Przez długi czas metoda była chroniona i nie wychodziła poza niemiecką firmę i stanowiła tajemnicę. W połowie lat 80 wiedza o usuwaniu wgniotek w bezpieczny sposób dla lakieru powili zaczęła trafiać do warsztatów samochodowych.

#9 Ile kosztuje usuwanie wgnieceń?

Cena usunięcia wgniecenia bez lakierowania jest ustalana indywidualnie oraz zależy od kilku czynników, m.in. od ilości wgnieceń, ich wielkości, ich głębokości, stopnia trudności, nakładu pracy oraz miejsca (i dostępności do niego). Mieści się zazwyczaj w skali od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za jedno wgniecenie.

Potrzebujesz szybkiej wyceny naprawy online?

Wyślij zdjęcia uszkodzeń na poniżysz adres. Odpowiadamy bardzo szybko!

Najczęściej zadawane pytania o PDR

Poniżej znajdziesz 3 najczęściej zadawane pytania o usuwanie wgnieceń. Kliknij w pytanie, aby rozwinąć odpowiedź.

Co to jest PDR?

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania, PDR (ang. Paintless Dent Rapair) – metoda przywracania wgniecionej blachy (główne karoserii samochodów) do pierwotnego, fabrycznego kształtu przy jednoczesnym zachowaniu oryginalnej powłoki lakierniczej.


Czy każde wgniecenie można usunąć metodą PDR?

Każde wgniecenie można usunąć metodą PDR. Jednym warunkiem, aby zachować oryginalną powłokę lakierniczą w nienaruszonym stanie jest brak jej pęknięć w miejscu wgnieceniu.


Ile kosztuje usuwanie wgnieceń?

Cena usuwania wgnieceń jest ustalana indywidualnie na podstawie oględzin bezpośrednich lub po przesłaniu zdjęć uszkodzeń.


Tomasz Tomaszewski

Tomasz Tomaszewski
Doświadczony technik PDR i właściciel AUTO-TOM. Od 2008 roku zawodowo zajmujący się usuwaniem wgnieceń bez lakierowania. Wielokrotny zdobywca czołowych miejsc w międzynarodowych zawodach w wyciąganiu wgnieceń International Automotive Smart Repair Exhibition.

Tomasz Tomaszewski na Facebooku
Strona internetowa